
Ademautomaat in topconditie
De onderhoudsmonteur komt wat tegen bij de service van ademautomaten. Diverse vormen van mishandeling van dit vitale uitrustingsstuk komen aan het licht op de werkbank. vervuiling, schimmels, verkalking en ontbrekende onderdelen... wat kun je zelf bijdragen om je ademautomaat vin goede conditie te houden?
De onderhoudsmonteur komt wat tegen bij de service van ademautomaten. Diverse vormen van mishandeling van dit vitale uitrustingsstuk komen aan het licht op de werkbank.
De top drie:
- Schimmels en vuil
Schimmels, vuilresten en de geur van sigarettenrook zijn het gevolg van niet of slecht spoelen van de automaat na het duiken. Slecht spoelen veroorzaakt dat onderdelen vast komen te zitten en ook door de servicemonteur niet meer los te krijgen zijn. Onderhoud is dan niet meer mogelijk en de ademautomaat moet worden vervangen.
Schimmels en vuilresten kun je voorkomen door goed te spoelen. Het beste laat je de automaat (met de eerste trap afgesloten) in zoet water weken. Buiten het reguliere spoelen kun je na vier à vijf duiken de ademapparatuur grondig reinigen door te spoelen in een sopje met afwasmiddel, let op dat de eerste en tweede trap goed afgesloten zijn. Spoel goed na met leidingwater.
De geur van sigarettenrook is een andere uitdaging.... - Verkalking
Ernstige verkalking aan de buitenkant ontstaat ook door slecht spoelen. Of als apparatuur slecht wordt gedroogd en dan wordt weggelegd. Vaak zie je ernstige verkalking onder de sleeves van de slangen aan de eerste en tweede trappen.
Ernstige verkalking aan de binnenzijde van de automaat kan het gevolg zijn van vervuilde en vochtige ademlucht. Dit kun je vaak al zien aan het sinter filter van de eerste trap.
Verkalking aan de buitenzijde van de ademautomaat kun je redelijk voorkomen door de ademautomaat na het spoelen goed af te drogen. Haal de sleeves van hun plek om de slang en de aansluitingen op de trappen droog te maken.
Ook in de middendrukkamer zien we vaak veel verkalking. Hier is slecht bij te komen, maar zorg dat het water eruit is en blaas de kamer met een blaasventiel droog. Het beste is een ademautomaat met een koudwaterkit, want dan is de middendrukkamer afgesloten.
Goede, droge perslucht helpt tegen verkalking in de automaat.
Blaas ook altijd de kraan van je duikfles droog voor je de eerste trap op de kraan monteert. - Ontbrekende onderdelen
Ontbrekende onderdelen, verkeerd afgestelde automaten en sporen van verkeerd gereedschap omdat men zelf een poging gewaagd heeft de ademautomaat te servicen.
Ontbrekende onderdelen zijn levensgevaarlijk omdat de automaat dan niet meer goed werkt en kan blokkeren. De automaat werkt ook niet naar behoren als deze niet is afgesteld volgens de fabrieksvoorschriften. En verkeerd gereedschap kan ervoor zorgen dat onderdelen niet goed vastzitten of juist niet meer los te krijgen zijn bij een servicebeurt.
Onderhoud laat je dus het beste over aan een servicemonteur. Deze wordt door de fabrikanten getraind en op de hoogte gehouden van de nieuwste ontwikkelingen van jouw merk en type ademautomaat. Zo blijft de ademautomaat veilig en up-to-date. Ook doet de servicemonteur meer automaten op een dag en heeft dus veel ervaring in het onderhoudswerk.
In het onderhoudsrapport kun je zien wat er is gedaan en wanneer de ademautomaat weer aan een volgende beurt toe is.